TweensTalent

De filosofie van TweensTalent is dat talentontwikkeling een positieve bijdrage levert op het welzijn en het opbouwen van een
toekomst van kinderen. Het omhelst het gegeven dat ontwikkelen verbonden is aan het ontdekken van je interesses en dat dit
gepaard gaat met het ontmoeten van rolmodellen waar je je door kunt laten inspireren. Het één staat nooit los van het ander.
Jongeren krijgen de gelegenheid om (onvermoede) talenten te ontdekken, deze op creatieve en leuke wijze te ontwikkelen
onder persoonlijke begeleiding van rolmodellen. Vanuit de stichting gaat onze prioriteit uit naar de ontwikkeling van kinderen,
met een benedengemiddelde sociaal inspirerende omgeving. Wij hebben de kerndoelstelling onszelf en al onze partners uit te
dagen terug te geven aan de nieuwe generatie. “Het teruggeven” komt in al onze activiteiten en samenwerkingsverbanden
terug door medewerkers, producten en middelen in te zetten op vrijwillige basis en zonder commercieel belang.

De omgeving van jongeren waar Project Paspoort werkt heeft weinig interactie met het bedrijfsleven en is vaak niet
motiverend, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt vaak geringer zijn dan nodig. Jongeren krijgen een traditioneel
voorbeeld van familie en ouders mee en er is een gebrek aan positieve rolmodellen. Ook zijn ze vaak onvoldoende bewust van
hun eigen vaardigheden en talenten en de mogelijkheden in hun eigen buurt of wijk. Dit alles geeft weinig inspiratie voor een te
volgen toekomstpad. Hierdoor ontwikkelen zij tevens onvoldoende perspectief om vanuit eigen kracht het fundament te leggen
voor een succesvolle toekomst.

werkgebied
TweensTalent zet sich samen met scholen en bedrijven in voor jongeren in Amsterdam. Het werkgebied betreft met name de
wijken Noord, Zuid-Oost en Nieuw-West. In het specifiek zijn dit buurten waarbij een groot aandeel huishoudens met een
minimuminkomen leeft, waar bovengemiddeld veel eenoudergezinnen leven en het kengetal sociale cohesie laag ligt. (Monitor
Leefbaarheid en Veiligheid).

Doel
Tweenstalent verbindt. Iedereen heeft dromen, wensen en talenten. Deze laten uitkomen is niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Vanuit de kernwaarden ontmoeten ontwikkelen en ontdekken creëren we ruimte voor de ontwikkeling van een eigen identiteit.
We ondersteunen hierin jongeren doelen te vinden en te realiseren. Want als je weet wie je bent kun je groeien, innoveren en
grenzen verleggen. Via begeleiding, training en evenementen investeren we in talenten, vaardigheden, creativiteit,
vriendschappen en positieve energie. Essentiële ingrediënten voor jezelf en in je relatie met anderen waar je soms niet
vanzelfsprekend mee in contact komt. TweensTalent is een geborgd onderdeel van de leerlijn waar alles draait om het
experimenteren met de opgedane inzichten over hun talenten, vaardigheden en eigenschappen. In de workshops doen de
jongeren ervaringen op waarop ze reflecteren met begeleiders en rolmodellen: Wat heb je ontdekt? en hoe verhoudt dat zich tot
je eigen talentprofiel? Dit alles is erop gericht om jongeren goed op school en in de samenleving te laten participeren. Het
streven dat de jongere uiteindelijk denkt: “Dit is wie ik ben, en als hij het kan, kan ik het ook” Denken vanuit je krachten en niet
vanuit je problemen.


Methodiek
Vanuit de ontmoetingsplek de Tolhuistuin in Amsterdam Noord zetten wij ons op lokaal niveau in om een positieve bijdrage te
leveren aan wijken en buurten. We werken veel samen met lokale bedrijven, organisaties en aanbieders uit de buurt. Door de
jarenlange ervaring met meer dan 40.000 jongeren, ons deskundig team en de ervaring van 2 pilots is er een kundig en
betrokken netwerk opgebouwd. Vanuit de gezamenlijke passie met jongeren is de leerlijn TweensTalent ontwikkeld. Het
project biedt de volgende onderdelen aan om deel te nemen aan het creatieve aanbod in de buurt: Lessen van een rolmodel In
4 lessen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de drie sleutelvragen: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? Er wordt hierbij
nadruk gelegd op zelfstandigheid. Talententest Met de interactieve applicatie wordt aangesloten op de belevingswereld van
jongeren. Ouderbijeenkomst Ouderen in dialoog: “Haal het beste uit je kind” Eindmanifest 19 mei Het evenement biedt podium
voor wederzijdse inspiratie en de mogelijkheid voor bedrijven om te investeren in de nieuwe generatie. Dat doen wij door
gebruik te maken van succesvolle rolmodellen die identificeerbaar zijn voor onze doelgroep. Van de lokale kapper tot aan de
CEO van een vliegtuigmaatschappij. Iedereen kan rolmodel zijn. Door de combinatie van realistische simulatie met
entertainment, worden jongeren spelenderwijs uitgedaagd. Elk talenteneiland kent een competitief element en biedt podium
voor het vieren van talent. Samen met de participerende bedrijven wordt gezocht naar innovatieve manieren om de jongeren
interactief te bereiken en te introduceren in eigenschappen en vaardigheden. Idealiter doorloopt een jongere de gehele leerlijn.
Met ons programma worden jongeren gedurende een langere periode intensief bereikt. De opeenvolgende interventies zorgen
voor een cumulatief effect.


Filosofie
De filosofie van de de stichting is dat talentontwikkeling een positieve bijdrage levert op het welzijn en het opbouwen van een
toekomst van jongeren. Het omhelst het gegeven dat ontwikkelen verbonden is aan het ontdekken van je interesses en dat dit
gepaard gaat met het ontmoeten van rolmodellen. Onze methodiek is om het bewustzijn van jongeren te verhogen en hen
specifieke kennis en vaardigheden te laten opdoen om hun eigen leven en toekomst in handen te nemen. Als antwoord op de
behoefte onder de deelnemende scholen aan een praktische verdieping en toepassing van het geleerde, introduceert de
stichting TweensTalent. Dit programma is een visie op talentontwikkeling waarbij de jongeren op een persoonlijke manier
ondersteund worden bij het ontdekken van hun talenten. Door jongeren op vroege leeftijd al kennis te laten maken met hun
talenten kunnen zij bewuster kiezen welke talenten zij verder willen ontwikkelen en hoe zij dit kunnen doen. Niet alleen via hun
schoolkeuze, maar ook in hun vrije tijd. Op deze manier proberen we een impuls te geven aan de ontwikkeling van hun kansen,
zowel op sociaal, economisch en cultureel vlak. Rolmodellen weten jongeren te inspireren en betrekken de ouders en – 5 / 11 –
familieleden bij de dromen en interessegebieden van hun kinderen. Ouderbetrokkenheid Het doel van de ouderbijeenkomst is
dat ouders kennis maken met het project en bewust worden van hun eigen rol in de realisatie van de toekomstdromen van hun
kinderen. Veel ouders hebben nog vaak een irreëel beeld van de talenten en mogelijkheden van hun kinderen.
Wat maakt uw aanpak bijzonder/uniek?
TweensTalent is een uniek project dat in de vraag van jongeren, leerkrachten professionals en ouders voorziet. Hierbij
onderscheiden door de de taal van creativiteit en dromen te spreken. Het programma onderscheid zich door: 1. Optimaal
bereik Wij hebben intentieovereenkomsten van 50 scholen (PO/VO/MBO) 2. Inbedding Leerlijn Het programma bestaat uit
geborgde onderdeel van de leerlijn. Zo worden de jongeren gedurende een langere periode intensief bereikt. De
opeenvolgende interventies zorgen voor een cumulatief effect. 3. Koppeling talent-Toekomstdroom via Edutainment
TweensTalent legt nadrukkelijk de verbinding van eigen talentprofiel met toekomstdromen. Doordat jongeren vanuit eigen
interesse aan de slag gaan is de intrinsieke motivatie hoog. Ze ontdekken waar ze goed in zijn, maar ook wat ze daarmee
kunnen en hoe ze dat kunnen bereiken. Bedrijven en organisatie maken gebruik van de gelegenheid hier direct op te kunnen
inspelen(stages/banen/vrijwilligersactiviteiten) 4. Wijkgericht Samenwerking met bedrijven, onderwijsinstellingen en cultureel
aanbod uit Amsterdam Nieuw-West, Zuidoost en Noord. De leerlingen maken kennis met bedrijven, opleidingen en
cultuuraanbieders uit hun eigen buurt. 5. Veelzijdige Impact impact: een lesmethode + ouderbijeenkomsten + talentenbeurs.
Doordat TweensTalent uit verschillende onderdelen bestaat en ook ouders en scholen bij het project betrokken worden, komt
de boodschap van het project langs meerdere kanalen en herhaald binnen. Daardoor raken de deelnemers ervan doordrongen
en is de impact groter. 6. Professionaliteit Het unieke didactische concept door de inzet en training van deskundige
rolmodellen uit de buurt, die laten zien dat dromen werkelijkheid kunnen worden, raken de leerlingen gemotiveerd

Meerwaarde
TweensTalent is een startend initiatief en lift mee op het succes van project Toekomstdroom van Stichting Paspoort naar je
Toekomstdroom. In alle projecten van de stichting staat de methodiek van de Meervoudige Intelligentie van Howard Gardner
centraal. Onze aanpak heeft zich bewezen tot begrip als het gaat om empowerment van jongeren in Amsterdam Nieuw-West,
Zuid- Oost en Noord.


Missie
1200 jongeren, 60 scholen, 50 bedrijven, 80 rolmodellen, 200 vrijwilligers met één gemeenschappelijk doel: elkaar inspireren.
Jongeren worden duurzaam verbonden met professionals en rolmodellen uit de buurt die zich maatschappelijk inzetten. – Na
het doorlopen van de leerlijn hebben de jongeren een helder beeld van zichzelf en hun talenten: wie ben ik en wat kan ik? –
Jongeren weten welke talenten zij verder willen ontwikkelen, hoe zij dit kunnen doen, en waar ze dit kunnen doen. – Er wordt
door de ouders/ opvoeders en scholen meer aandacht geschonken aan talentontwikkeling en het ontplooien van hun
kwaliteiten en dromen.


Planning
WERVING & ONTWIKKELING april 2025 werving scholen werving bedrijven conceptontwikkeling ontwikkeling workshops
talenteneilanden met bedrijven selectie toptalenten ontwikkelen website / Talententest Applicatie ontwerp bewegwijzering
/banners/vlaggen ontwerp talentenboekje en plattegrond UITVOERING mei/juni 2025 ouderbijeenkomst
gastlessen/lessenreeks projectcoordinatie / communicatie & organisatie talentenbeurs NATRAJECT juli-december 2025
evaluatietraject (enquete deelnemers/scholen kwalitatief traject stakeholders/bedrijven) verslaglegging administratie
Hoe monitort en evalueert u uw resultaten?
Kwantitatief in bereik en aantallen in deelname van de verschillende onderdelen Kwalitatief evaluatieformulieren en
voortgangsformulieren van jongeren. Evaluatieformulieren rolmodellen, vrijwilligers, begeleiders, scholen en professionals.
Onderzoek effect methodiek TweensTalent (ism Universiteit van Amsterdam, afdeling pedagogiek faculteit Maatschappij- en
Gedragswetenschappen: onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van Tweenstalent op termijn.
Hoe denkt u dat uw initiatief na de projectperiode voortgezet wordt? Hoe borgt u uw initiatief in uw organisatie?
Graag verwijzen we bij deze vraag door naar ons Meerjarenplan en het Marketing Implementatieplan. Hierin komt naar voren
dat het businessmodel wordt ontwikkeld tot een vorm waarbij de donaties van fondsen en de incidentele projectsubsidies van
(deel)gemeenten gaanderweg worden overgenomen door het bedrijfsleven, scholen en ouderbijdragen.
Hoeveel betaalde krachten/professionals zijn betrokken bij dit project?
10

  • 6 / 11 –
    Mijn doelgroep(en)
    Voor wie is uw initiatief bedoeld? Beschrijf hier uw doelgroep, wie zijn het, welke leeftijden, hoe groot is de
    doelgroep, welke achtergrond, et cetera.
    Onze doelgroep bestaat uit 4 verschillende groepen: 1.Tweens, jongeren tussen 11 en 15 jaar, Kenmerkend aan deze
    doelgroep is dat ze zich niet echt kind meer voelen. Ze zijn beïnvloedbaar, in hun keuzes door mensen in hun omgeving,
    rolmodellen en idolen. Ze zijn vatbaar voor het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten.Op deze leeftijd worden kinderen
    steeds zelfstandiger. Ze zijn competitief ingesteld en ontwikkelen een groeiende behoefte aan sociale contacten, zelfexpressie
    en creativiteit. De Tweens worden opgedeeld naar reflectieniveau: bewust van, oriënterend en twijfelend over en tenslotte
    onbekend over eigen talenten en (toekomst)mogelijkheden. 2.Talentcaptains (15 tot 18 jaar) Leerlingen uit het VO of MBO
    fungeren als matchmaker. Zij helpen de jongeren met het ontdekken welke mogelijkheden er zijn talent verder te ontwikkelen en
    welke werkgevers op zoek zijn naar mensen met hun specifieke talent. het stellen van de juiste vragen en spannen zich in om
    de juiste match te maken en contacten of afspraken te faciliteren met scholen en bedrijven. 3.Young Professionals (25 tot 35
    jaar) Tijdens TweensTalent zijn betrokken beroepsbeoefenaars uit de buurt ambassadeur van een beroep.
    4.Rolmodellen/BNers Het levende bewijs voor deze jongeren dat het mogelijk is om je droom waar te maken. We
    onderscheiden ze in 3 categorieën: Idolen, maatschappelijk geslaagd of getalenteerde Tweens. De rolmodellen die onderdeel
    zijn van ons programma zijn o.a. Mohamed Chaara (filmacteur Shouf Shouf Habibi, Schnitzelparadijs) Atilay Uslu (CEO
    Corendon), Omar Munie (MBO Marshall en Tassendesigner), Maryem Hassouni (Emmy award), Abdelhak Nouri (Ajax), De
    meiden van Halal (TV), Chefkok Mounir Toub (24 Kitchen), Iven Cudoghem (At5 presentator), Siham Raijoul (presentatrice
    NOS jeugdjournaal), Mo Fouradi (rapper), Rolf Wienk (zanger), Touria Meliani (directeur Tolhuistuin).
    Hoeveel mensen uit uw doelgroep nemen per jaar deel?
    1200 tweens, 60 bedrijven, 40 rolmodellen 200 vrijwilligers, 8 BN’ers, 5 artiesten
    Hoe is de doelgroep betrokken bij uw initiatief?
    Jongeren (vanuit scholen) TweensTalent werft haar doelgroep bewust vanuit scholen waar reeds een duurzame relatie ligt
    vanuit de stichting. Er zijn inmiddels voor 23 scholen al intentieovereenkomsten gesloten. Professionals (bedrijven en
    instellingen) TweensTalent werkt met acht talent-profielen. Per profiel zijn er minimaal vijf bedrijven/instellingen betrokken die
    begeleiding en een workshop aanbieden. Action Learning Bij de eindmanifestatie zijn er interactieve workshops. Samen met
    een advocaat houd je een slotpleidooi in toga, sta je op de cover van een glossymagazine, hack je legaal een website met
    Ernst & Young of ben je voor even stewardess voor vliegmaatschappij Corendon. We vragen de bedrijven/instellingen om een
    kleine bijdrage voor de locatie, catering en publiciteit. Daarnaast doneren de bedrijven en organisaties hun tijd, middelen en
    geld om zichzelf zo goed (en interessant) mogelijk te presenteren aan de jonge deelnemers, enerzijds om met elkaar kennis te
    maken, en anderzijds om verdieping te bieden in de interesse van de jongere. Werving rolmodellen Voor de gastlessen en de
    eindmanifestatie benaderen we rolmodellen uit werelden die de leerlingen aanspreken. Werving Talentcaptains Leerlingen van
    het voortgezet onderwijs zetten zich in via hun maatschappelijke stage. Werving vrijwilligers Om het programma en de
    eindmanifestatie in goede banen te leiden doen we een beroep op vrijwilligers. De coördinatie van de vrijwilligers is in handen
    van het projectteam. *Ouderbetrokkenheid Naast de ouderbijeenkomst worden ouders gevraagd invulling te geven in de
    wegwijs naar en invulling van de talent-eilanden.
    Heeft u onder uw doelgroep de behoefte aan uw initiatief gepeild? Hoe en met welke uitkomst?
    Dat jongeren en professionals uit de buurt enthousiast zijn over TweensTalent blijkt wel uit het grote aantal aanmeldingen en uit
    de positieve reacties bij het tevredenheidsonderzoek (zie jaarverslag 2014/15, 97%) De pilot is uit haar kinderschoenen
    gegroeid en de stichting zet in op het aanmeten van een volwassen status en een landelijke implementatie. Daarnaast is er
    onder de deelnemende scholen en bedrijven een groeiende behoefte ontstaan aan een praktische toepassing van het
    geleerde. Ze zijn unaniem enthousiast en hebben de intentie uitgesproken dit concept jaarlijks als terugkerend evenement in te
    bedden in de jaarplanning. Het gezamenlijke enthousiasme geeft ons het vertrouwen dat TweensTalent jaarlijks zal terugkeren
    als hét talentenevenement voor de jongeren van Amsterdam.
    Hoe gaat u de deelnemers werven?
    Zie vraag: “Hoe is de doelgroep betrokken bij uw initiatief?” De rolmodellen, artiesten en professionals worden door onze
    bestaande lijnen met het onderwijs en bedrijfsleven geworven. Ook wordt via de social media campagne “Iedereen kan
    rolmodel zijn” (zie marketing implementatieplan) geworven en is er een NOS jeugdjournaal facebook-campagne
    Mijn vrijwilligers
  • 7 / 11 –
    Welke rol spelen vrijwilligers in dit initiatief? Wat zijn hun taken?
    TweensTalent betrekt drie typen vrijwilligers: 1. Talentcaptains (leeftijdscategorie 15-21 jaar): Deze vrijwilligers zijn
    identificeerbaar vanwege hun leeftijd, van de buurt waarin ze wonen en vanuit hun culturele achtergrond. Ze begeleiden de
    deelnemers spelenderwijs bij de zoektocht naar hun identiteit en hun talenten. De vrijwilligers worden getraind in de educatieve
    methode “Eigen Baas over je Toekomst” en “De Meervoudige Intelligentie”. Met de opgedane kennis en aanpak ondersteunen
    ze de jongeren op pedagogisch verantwoorde wijze bij de opbouw van een persoonlijk portfolio en bij het beantwoorden van de
    volgende vragen: Wat vind je leuk aan dit beroep?; Welke eigenschappen heb ik hiervoor nodig?; Welke opleiding moet ik
    hiervoor volgen?; en welke scholen voldoen aan dat profiel? Bij welke scholen kan ik langs voor een meeloopdag?; Bij welk
    bedrijf in mijn buurt kan ik me komen oriënteren? In samenwerking met de HVA – afdeling pedagogiek en de PABO worden
    deze jongeren geworven. Rolmodellen in de categorieen Idolen, Young professionals, en SuperTweens: Betrokken
    beroepsbeoefenaars als rolmodel en ambassadeur van een droomberoep. De rolmodellen hebben voor de leerlingen een
    identificeerbare achtergrond mentor die net als zij zijn opgegroeid in een minder kansrijke (thuis)omgeving en toch een
    succesvolle carrière hebben. De mentoren signaleren dat het veel allochtone leerlingen ontbreekt aan vertrouwen in de eigen
    kansen op de arbeidsmarkt. Door de kennismaking met de mentoren zouden zij zich zekerder gaan voelen over hun
    mogelijkheden. Hiermee wordt ingespeeld in de op de toenemende behoefte en wensen van de jongeren om zich te
    identificeren met succesvolle en bekende rolmodellen die.
    Hoeveel vrijwilligers zijn betrokken?
    200
    Hoeveel tijd investeren zij gemiddeld?
    24 uur per persoon
    Hoe gaat u uw vrijwilligers werven en selecteren? Op grond van welke criteria?
    Vanuit de samenwerking van onze partners Hogeschool van Amsterdam, VEBAN bedrijven netwerk en stichting Giving Back.
    Vrijwilligers hebben een VOG, hebben affiniteit met de doelgroep, zijn hulpvaardig ingesteld en zijn maatschappelijk
    verantwoord. Tenslotte delen ze de ambitie te willen investeren in de nieuwe generatie vanuit eigen expertise of werkveld.
    Wat biedt u uw vrijwilligers? Hoe ondersteunt u hen?
    Een gepaste vrijwilligersvergoeding en een afsluitend diner bij onze partner Restaurant Meram Amsterdam
    Wordt het project overwegend door vrijwilligers uitgevoerd?
    Het bestaansrecht van TweensTalent is ontstaan vanuit moreel plichtsbesef van young professionals/rolmodellen om iets terug
    te doen aan de toekomst van Nederland. Vanuit de filosofie dat “Iedereen rolmodel kan zijn” proberen wij een beroep te doen
    op de generositeit en maatschappelijke bereidwilligheid van rolmodellen uit de buurt. Het succes van het programma valt en
    staat met de inzet van deze vrijwilligers die zich geroepen voelen terug te geven aan eigen achterban. De kracht van
    TweensTalent zit in het teruggeven van deze young professionals die vanuit hun succesvolle carrière met eigen intrinsieke
    motivatie aan toekomstperspectief bouwen in hun eigen buurt.
    Samenwerking
    Werkt u in dit initiatief samen met andere organisaties?
    Ja
    Specificeer de andere organisaties?
    Overheid; Zorgverleners; Onderwijs; Sportorganisaties; Cultuurorganisaties; Andere maatschappelijke organisaties
    Waar bestaat de samenwerking uit? Welke afspraken zijn gemaakt?
    Het organisatienetwerk van TweensTalent bestaat uit 200 organisaties, waarvan lokale bedrijven, gemeente, buurtcentra,
  • 8 / 11 –
    aanbieders van talentontwikkeling (cultuur/sport/onderwijs/zorg) Ze zijn een onmisbaar onderdeel van het programma in het
    aanbieden en matchen van talent uit eigen buurt. Voorbeelden hiervan zijn educatieve en culturele cursussen van stadsdeel
    Noord zoals het aanbod van onze partners: de Amsterdamse JeugdtheJAterschool, IMC Weekendschool, project studiezalen,
    muzieklessen van het Amsterdam AndalusischOrkest, schrijfworkshops van de Openbare Bibliotheek Amsterdam, de
    schrijfspeeltuin van stichting El Hizjra, leren met geld omgaan van welzijnsorganisatie Streetcornerwork, Politiekids, vrijwilligers
    van de Brandweer, het mentorproject van stichting voor Kennis en Sociale Cohesie etc.
    Hoe verhoudt uw initiatief zich tot soortgelijke initiatieven in hetzelfde werkgebied? Wat voegt uw initiatief toe aan
    het bestaande aanbod.
    Tweenstalent is een complementaire voorloper op projecten zoals de IMC Weekendschool, de Weekendacademie, JINC,
    stichting Giving Back en andere mentorenprojecten zoals School’sCool