VOORWOORD
Het schooljaar 2014/15 stond in het teken van het 10-jarig bestaan van Project Paspoort. Vanaf de start in 2005 hebben er meer dan 30.000 leerlingen deelgenomen aan het lesprogramma. Dit heeft zich geresulteerd in een groeiende betrokkenheid met van schoolbesturen, bedrijven en overheidsinstellingen. Project Paspoort werd hiermee herhaaldelijk als best practice gbenoemd in het kader van op wat betreft de thema’s ouderbetrokkenheid, buurtgericht werken en de het inzetten van rolmodellen.
Het project is in 10 jaar volledig uit haar zijn haar kinderschoenen gegroeid tot een volwaardig schoolprogramma en is getoetst, bijgesteld en gevormd tot een aantoonbaar effectief lesproject dat wij graag blijven aanbieden. Tijdens de 2e editie van de talentenbeurs TweensTalent is er feestelijk stil gestaan bij de behaalde successen. Dit lieten we niet ongemerkt door hier tijdens de 2e editie van de talentenbeurs TweensTalent feestelijk bij stil te staan.
Ten opzichte van vorig jaar is het lesprogramma doorontwikkeld. Met de scholen is afgestemd welke talenten en vaardigheden zij willen benadrukken in de lessen willen benadrukken. Daarbij speelt de talententest applicatie een prominente rol. Kinderen kregen dit jaar voor het eerst hun persoonlijk portfolio als certificaat uitgereikt, wat . Met Door deze ceremonie is de ouderbetrokkenheid nog meer heeft gestimuleerd. Hiermee zijn onze doelstellingen bereikt en zetten we kracht bij onze kracht bij onze ambitie om stabiel om stabiel te groeiente ontwikkelen en iedereen te blijven bereiken.
Echter, worden door recente ontwikkelingen rondom onderwijsbeleid vanuit de centrale stad, worden afspraken voortaan niet meer met schooldirecties maar met schoolbesturen gemaakt. Dit betekent een nieuwe aanpak voor Amsterdam, waarin meer nadruk zal moeten komen te liggen op de verduurzaming van onze opgebouwde relaties.
Het komend schooljaar biedt dus veel uitdagingen, maar ook kansen. Met
vertrouwen kijken wij uit naar het nieuwe schooljaar.
Hierbij gaat onze dank uit naar ouders, leraren, leerlingen, schooldirecties, vrijwilligers, ambassadeurs en fondsen. Zonder hen kunnen we onze toekomstdroom niet waarmaken.
Mede namens het bestuur,
Sabri Riahi
Bestuurder Stichting Paspoort naar je Toekomstdroom
INHOUDSOPGAVE
VOORWOORD 2
INHOUDSOPGAVE 4
- PROJECT PASPOORT NAAR JE TOEKOMSTDROOM 6
- ORGANISATIE 8
2.1 ORGANISATIESTRUCTUUR 8
2.2 GOOD GOVERNANCE 9
2.3 DIVERSITEIT 9 - EVALUATIE 11
3.1 PROGRAMMA OPBOUW 11
3.2 BEREIK 12
3.3 PLANNING 2014/15 18
3.4 OUDERAVOND 19
3.5 LESSENREEKS TOEKOMSTDROOM 22
3.6 TWEENSTALENT (LES 5) 36
3.7 WEBSITE 54
4 VOORUITBLIK 2015/21 57
4.1 BEREIK 57
4.2 STRATEGIE 58
BIJLAGE I METHODIEK MEERVOUDIGE INTELLIGENTIE 60
BIJLAGE II PERS 61
BIJLAGE III EXPOSURE PARTNERS 66 - PROJECT PASPOORT NAAR JE TOEKOMSTDROOM
Paspoort naar je Toekomstdroom (kortweg Project Paspoort) begeleidt basisschoolleerlingen uit Amsterdam vanuit hun kracht te leren denken. Niet vanuit angst, problemen of zorgen. Dit doen wij door de talenten van leerlingen spelenderwijs te koppelen aan hun toekomstdroom. Vanuit deze basis vormen zij hun toekomstperspectief. Ze leren dat je dromen kunt verwezenlijken, als je maar de juiste stappen neemt.
Met een paspoortboekje als metafoor wordt tijdens het programma ingegaan op de identiteit die jongeren meenemen op hun reis naar hun toekomst. Om uit te vinden welk schooltype bij hen past, denken de leerlingen na over vragen als: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Als rolmodellen proberen wij de jongeren te vertellen dat hun toekomst eigenlijk al lang is begonnen.
Project Paspoort is een visie op talentontwikkeling waarbij een kind op een persoonlijke manier ondersteund wordt bij het ontwikkelen van zijn of haar dromen. Dat doen wij door gebruik te maken van succesvolle rolmodellen die identificeerbaar zijn vdoor onze leerlingen., zoals bekende Nederlandse acteurs. Succes inspireert! Want: als ik het kan, dan kan jij het ook!
Voor kinderen begint een succesvolle toekomst bij een goede oriëntatie en de juiste schoolkeuze. Project Paspoort moet resulteren in het verbeteren en vergroten van het inzicht in de eigen mogelijkheden en talenten. en hHet plezier dat jongeren hebben in hun schoolcarrière en het formuleren van aantal jongeren die hun een toekomstdroom kennen weten hoe ze deze kunnen bereikenstaat centraalaantal jongeren die hun toekomstdroom kennen en weten hoe ze deze kunnen bereiken.
Door kinderen op deze vroege leeftijd al kennis te laten maken met hun talenten maakt dat zij kunnen zij bewuster kiezen welke talentenhoe zij zich verder willen ontwikkelen en hoe zij dit kunnen doen. Niet alleen via hun schoolkeuze, maar ook in hun vrije tijd. Op deze manier proberen we een impuls te geven aan de ontwikkeling van hun kansen, zowel op sociaal, economisch en cultureel vlak.
- ORGANISATIE
Stichting Paspoort naar je Toekomstdroom is een non-profit initiatief dat opereert vanuit een programmabureau gevestigd is Amsterdam Nieuw-West.
Het totale bestuurlijk proces is in handen van het bestuur en wordt ondersteund op het gebied van de uitvoering van het beleid door het projectbureau Paspoort BV.
De stuurgroep bestaat uit een projectleider, projectmedewerker en freelancers. In totaal bestaat het kernteam uit 2 medewerkers en een stagiair verantwoordelijk voor de uitvoering van het programma.
2.1 ORGANISATIESTRUCTUUR
Ons besturingsmodel ziet er nu als volgt uit:
Bestuur ------------ Commissie van Aanbevelingen
Programmabureau
Kernteam
Freelancers Vrijwilligers
2.2 GOOD GOVERNANCE
Stichting Paspoort naar je Toekomstdroom voldoet aan de Principes en Best Practice-bepalingen van de Code Cultural Governance. In haar besturingsmodel wordt rekening gehouden met een goed evenwicht tussen enerzijds de bevoegdheid om te beslissen en uit te voeren en anderzijds de controle op het gebruik van die bevoegdheden, waaronder periodieke (zelf)beoordeling van het functioneren van de bestuurders en iIngehuurde directieleden. Naleving van de Best Practice-bepalingen op dit gebied bevordert de kwaliteit van de governance het bestuur en maakt tekortkomingen in een vroegtijdig stadium zichtbaar.
2.3 DIVERSITEIT
Ons succes valt en staat met de kwaliteit én de diversiteit van onze medewerkers. Verrassende inzichten en innovatieve, onconventionele oplossingen komen voort uit een samenspel van zienswijzen, culturen, kennis en ervaringen en dragen bij aan een inspirerende leer- en werkomgeving. Project Paspoort heeft een positieve en creatieve kijk op de onze rijke samenleving en richt zich op effectiviteit middels het realiseren van duurzame verbindingen.
- LEERLIJNevaluatie
3.1 PROGRAMMA OPBOUW
Project Paspoort is het afgelopen schooljaar toegespitst op 3 onderdelen van haar leerlijn:
- De ouderbijeenkomst
- De lessenreeks Toekomstdroom (bestaande uit 4 lessen)
- De talentenbeurs TweensTalent
Idealiter doorloopt een leerling de gehele leerlijn. Zo wordt hij of zij gedurende een langere periode intensief bereikt. De opeenvolgende interventies zorgen voor een cumulatief effect. Deelname aan meerdere projecten heeft uiteindelijk een groter effect dan een enkele interventie.
3.2 BEREIK
Project Paspoort naar je Toekomstdroom is het afgelopen jaar op grote schaal uitgevoerd in Amsterdam. In totaal hebben 60 groepen van 45 scholen deelgenomen aan ons jaarprogramma.
Figuur 3 1 Bereik
Aantal groepen Ouderavond Toekomstdroon Tweenstalent
Basisscholen
Osdorp
St. Lukas 2 x X x
Odyssee 2 x X x
St. Paulus 1 x X x
Bovenland 2 x X x
Kraemer 1 x X x
Ichthus 1 x X x
De Driesprong 1 x X x
De Horizon 4 x X x
De Punt 3 x X x
Basisscholen Slotervaart
L. Bouwmeester 2 x X x
Pro Rege 2 x X x
Huizinga 1 x X x
Einstein 1 x X x
Fiep Westendorp 2 x X x
De Toekomst 2 x X x
Basisscholen Geuzenveld
Noordmansschool 1 x X x
Goeman Borgesius 2 x X x
Slootermeer 2 x X x
Timotheusschool 2 x X x
Burgemeeste De Vlugt 2 x X x
PJ. Troelstra 4 x X x
Basisscholen Zuid-Oost
Samenspel
2 x X
Het gein 2 x X
Brink 2 x X
Polsstok 2 x X
Crescendo 3 x X
Knotwilg 1 x X
Blauwelijn 1 x X
Holendrechtschool 1 x X
Bijlmerhorst 1 x X
Onze wereld 1 x X
Morgenster 1 x X
Nellestein 2 x X
Basisscholen Noord
De Klimop 1 x X
Rosa 1 x X
Oranje-Nassau 1 x X
De IJsbreker 1 x X
De Vijfsterren 3 x X x
As Siddieq 1 x X
3.3 PLANNING 2014/15
nov-14 dec-14 jan-15 feb-15 mrt-15 apr-15 mei-15 jun-15 jul-15 aug-15 sep-15 nov-15
Ouderavond
Werving/selectie deelnemende scholen
Uitvoering
Evaluatie
Lessenreeks Toekomstdroom
Werving/selectie deelnemende scholen
Uitvoering
• les 1 Wie Ben Ik
• les 2 Wat Kan Ik
• les 3 TalentenShow
• les 4 Wat Wil Ik
Evaluatie
Tweenstalent (les 5)
Ontwikkeling Voorbereidingsfase
Werving/selectie deelnemende scholen/bedrijven
Uitvoering
• Check-In
• Ochtendshift
• Plenair programma
o Openingsact ter viering 10-jarig Jubileum
o SuperTweens
o TalentAwards
o 1 April-grap
• Middagshift
• Netwerkborrel
Evaluatie en Netwerken
3.4 Project Paspoort heeft is het afgelopen schooljaar toegespitst op 3 onderdelen van haar zijn leerlijn:
- De ouderbijeenkomst
- De lessenreeks Toekomstdroom
- De talentenbeurs TweensTalent
Idealiter doorloopt een leerling de gehele leerlijn. Zo wordt hij of zij gedurende een langere periode intensief bereikt. De achtereenvolgende opeenvolgende interventies zorgen voor een cumulatief effect. Deelname aan meerdere projecten heeft uiteindelijk een groter effect dan een individuele enkele interventie op zich.
OUDERAVOND
Het dDoel van de ouderbijeenkomst is dat ouders kennis maken met het project en bewust worden van hun eigen rol in de realisatie van de toekomstdromen van hun kinderen. De ouderbijeenkomst is bedoeld voor de ouders van de kinderen die in groep 8 zitten en die deelnemen aan het project.
Opkomst
De opkomst en de betrokkenheid van de ouders was hoog (90%). Ouders gaven aan het prettig te vinden om betrokken te worden bij het project, omdat ze graag onderdeel willen zijn bij het zichtbaar maken van de talenten van hun kind. Tevens bleken de ouderbijeenkomsten een goede mogelijkheid te zijn om naast project gerelateerde vragen ook vragen over de opvoeding in het algemeen te kunnen stellen aan de op de avond aanwezige opvoeddeskundige.
In gesprek
Veel ouders hebben nog vaak een irreëel beeld van de talenten en mogelijkheden voor de schoolcarrièremogelijkheden van hun kinderen. Een groot probleem, aangezien de ouders een belangrijke rol spelen bij de studiekeuze van hun kind. Daarnaast kijken veel ouders neer op het vmbo, terwijl een meerderheid van de kinderen op basisscholen een vmbo-advies krijgt.
Om meer beter in gesprek te komen met de ouders projecteerden formuleerden wij vier pittige stellingen:
- De school is eindverantwoordelijk voor de leerprestaties van mijn kind.
- Ieder kind kan worden wat hij/zij wil
- Een kind bepaalt zijn/haar eigen toekomst
- Het maakt niet uit waar je kind naar school gaat
Resultaat dialoog:
Ouders geven aan:
• Dat zij zelf eindverantwoordelijk zijn voor de schoolprestaties van hun kinderen
• bewuster te zijn dat hun kinderen verschillen ten opzichte van voorgaande generaties
• bewuster te zijn over mogelijke effecten van het uitoefenen van druk m.b.t. leerprestaties
• zich meer te willen verdiepen in de talenten van hun kind
• actief naar mogelijkheden te zoeken om het talent van hun kind te ontwikkelen
• zich kritisch en objectief op te stellen bij tegenvallende schoolprestaties
• voornemens te zijn vaker een 10 minutengesprek aan te gaan met de leerkracht
Praktische tips
Ouders kregen tenslotte informatie uitgereikt over de keuzes die kinderen moeten maken tijdens hun schoolloopbaan en praktische tips om een school uit te zoeken die het beste past bij het talent van hun kind.
3.5 LESSENREEKS TOEKOMSTDROOM
De lessenreeks Paspoort naar je Toekomstdroom is gestartte in maart 2015 en liep tot juli 20154. Project PaspoortDe lessenreeks heeft het heeft tot doel gesteld had als doel alle deelnemende leerlingen te begeleiden om vanuit hun krachten en talenten te leren denken en niet vanuit hun angsten, problemen of zorgen. . Project Paspoort helpt deze leerlingen tijdens vijf sessies op zoek te gaan naar hun talenten om vanuit die zelfkennis na te denken over hun toekomst. Mede door de feedback van de leerlingen, docenten en ouders, heeft Project Paspoort zich uitgekristalliseerd tot een mooi lesprogramma.
Het project bestaat uit een lessensessies van elk 1,5 uur waarbij wordt gebruik gemaakt van een lesboek ’Paspoort’. Tijdens de lessen onderzochten de deelnemers zelf wat hun talenten en sterke punten zijn. Vanuit deze eigen talenten en sterke punten leren ze naar hun toekomst te kijken. Welke dromen hebben zij? Welke opleidingen en beroepen horen hierbij? De leerlingen leren dat je dromen kunt verwezenlijken, als je maar de juiste stappen neemt. Leerlingen worden door met een doel aan de toekomst te werken, zelfstandiger en zekerder en zijn verantwoordelijk voor hun eigen ‘toekomstreis’.
Les 1 Wie ben ik?
De identiteit van de leerling vormt de basis waaruit we verder gaan werken. Daarnaast krijgen de leerlingen “De vijf gouden tips” aangereikt, om hun toekomstdroom te bereiken en leren zij met deze tips te werken. In deze les is ook uitgebreid aandacht besteed voor de noodzaak van het leren plannen en jezelf goed voorbereiden. Er wordt hierbij nadruk gelegd op de eigen verantwoordelijkheid.
Dit is de basis voor de leerlingen om daarna verder te bouwen aan hun toekomstdroom. In deze les staan de kinderen stil bij hun eigen identiteit en de vragen:
• wat zijn je eigenschappen?
• wat is je sterrenbeeld?
• wat zijn je hobby’s?
• hoe ziet jouw vaste handtekening eruit?
Les 2 Wat kan ik?
Hierin staan eigenschappen, kwaliteiten en de afkomst van leerlingen centraal. Op deze manier hebben de leerlingen een zoektocht naar hun identiteit. Naast deze zoektocht krijgen de leerlingen in dit hoofdstuk de 5 gouden tips om hun reis makkelijker te laten verlopen.
Op speelse en sportieve wijze leren leerlingen dat huiswerk maken erg leuk kan zijn. Door inbreng van interactie en competitie leren de deelnemers plannen en voorbereiden.
Talententest
In de laatste les doen alle leerlingen de talententest. We onderscheiden de volgende acht talenten: het Natuurtalent, het Rekentalent, het Taaltalent, het Beeldtalent, het Beweegtalent, het Muziektalent, het Zelftalent en het Menstalent.
Met de interactieve applicatie (Talententest), wordt aangesloten op de belevingswereld van kinderen met de vragen: Wat vind je leuk om te doen? En waar ben je heel goed in? Of dat nu sport, muziek, handvaardigheid, lezen en/of schrijven is. Bekijk welk beroep het beste bij je past!
In de applicatie kunnen de leerlingen kiezen uit verschillende vaardigheden .(zoals tekenen, luisteren, rekenen). Uit de 25 vaardigheden kiezen de kinderen 5 vaardigheden die ze het meeste bij zich vinden passen. Deze 5 vaardigheden sluiten weer aan bij 3 beroepen.
Certificaat
Met de afronding van de talententest ontvangen de leerlingen hun persoonlijke certificaat, waarop hun top 3 talenten en vaardigheden uitgelicht worden.
Methodiek Meervoudige Intelligentie
TweensTtalent speelt met haar acht talenteilanden in op de theorie van Howard Gardner , welke die acht intelligenties onderscheidt (door sommige ook wel talenten genoemd). Iedereen beschikt over alle acht de talenten, alleen zijn er vaak enkelen vaak sterk meer ontwikkeld. Deze sterk ontwikkelde intelligenties bepalen de manier waarop men leert, ze bepalen de voorkeur voor bepaalde activiteiten. Scoort iemand laag op een IQ-test dan betekent dit dus niet dat hij of zij een lage intelligentie heeft. Het betekent in ieder geval dat iemand minder goed is op verbaal, logisch en ruimtelijk gebied. Deze manier van interpreteren geeft een breder perspectief op intelligentie. Een kind kan dus niet op één, maar op verschillende manieren intelligent zijn. In tegenstelling tot bij de IQ-test gaat het er bij meervoudige intelligentie om op welke specifieke manieren het kind slim is. Het ene kind kan bijvoorbeeld ‘woordslim’ zijn, terwijl het andere kind ‘rekenslim’ of juist ‘mensslim’ is. Het nut van dit onderscheid is dat TweensTalent kinderen niet alleen op (cognitief) niveau uitdaagt, maar ook op het aanwezige of juist nog minder ontwikkelde talent.
Figuur 3 3 Uitslag talententest 2014/2015 door 1680 leerlingen van 60 deelnemende groepen 8
In de database van Project Paspoort zijn de persoonsgegevens en uitslag van de talenten- en vaardighedentest opgeslagen. “ Menstalent” en “Beweegtalent” zijn verreweg het meest populair bij de scholieren. Ook valt het op dat “Zelftalent” en “Natuurtalent” minder snel als toptalent wordt gekozen. Met deze informatie kan ingespeeld worden om verbanden inzichtelijk te krijgen tussen persoonlijke interesse en de populariteit van de talenteneilanden.
Waardevolle data
Hierop anticiperend worden bijvoorbeeld gesprekken gevoerd met VO-scholen over de aansluiting vanuit de basisschool en worden er gesprekken gevoerd met partijen die gaan over de imagovorming van verschillende sectoren zoals de technische en groene sector die zich bezighouden met imagoverbetering (respectievelijk platform Bèta Techniek en Focusgroep Kies Kleur in Groen).
Forecast opkomst TweensTalent
In de talententest kiezen leerlingen hun toptalenten waarmee ze tijdens TweensTalent mee mogen experimenteren. De uitslag van de talententest is in die zin een forecast van de capaciteit en bemensing per workshop van de verschillende talenteneilanden.
Les 3 Talentenshow
In een talentenshow auditeren de kinderen voor de rol van “SuperTweens” en laten de deelnemers in een korte presentatie of voordracht over welk talent beschikken als aanloop naar TweensTalent op 1 april 2015.
De leerlingen hebben ontdekt welke talenten ze bezitten. De leerlingen bereiden voor de volgende les een presenatie voor, waarin hun talent zichtbaar werd.
Hieronder volgen enkele voorbeelden waaruit de leerlingen een keus hebben gemaakt:
- Dansact
- Toneelstukje
- Tekening
- Gedicht, rap of lied (over toekomstdroom)
- Presentatie over toekomstig beroep
- Jouw toekomstige bedrijf presenteren
- Iets koken of bakken
Er is gewezen op het van eigen verantwoordelijkheid voor hun act. Om te ontdekken of iedereen zich goed heeft voorbereid, is er een generale repetitie gehouden. Ieder groepje kreeg ongeveer twee minuten de tijd tijdens “De Talentenshow” om hun grootste talent te presenteren, hierbij werd gelet op 2 belangrijke criteria:
- Is het goed voorbereid?
- Is het op het niveau van groep 8?
Les 4 Wat wil ik?
In deze les koppelen leerlingen hun talenten aan hun toekomstdroom. Ook maken de leerlingen kennis met het onderwijsschema. In dit blok gaan leerlingen op zoek naar hun toekomstdroom en de bijhorende opleidingsroute. De leerlingen leren vanuit talenten en kwaliteiten naar hun toekomst te kijken. Ze ontwikkelen in dit blok hun toekomstdroom.
De leerlingen sluiten het project af met een presentatie van hun eigen een talentenbox waarin ze kort weergeven wie ze zijn, wat hun talenten zijn, wat ze willen worden en hoe ze daar willen/kunnen komen.
Met deze nieuwe toepassing zijn de leerlingen spelenderwijs uitgedaagd om hun interesses te visualiseren. In vogelvlucht hebben ze de 3 kernvragen uit het project beantwoord.
Talentenbox
De leerlingen sluiten het project af met een presentatie van hun eigen een talentenbox waarin ze kort weergeven wie ze zijn, wat hun talenten zijn, wat ze willen worden en hoe ze daar willen/kunnen komen.
Het lespakket op de basisscholen bestaat uit: 1. een lesboek ’Paspoort’ voor de leerlingen;, 2. een handleiding voor leerkrachten;, 3. De 5 gouden tips poster om in de klas op te hangen, die de leerlingen blijvend herinnert aan de gouden tips voor een succesvolle schoolcarrière.
Talentenbox
De leerlingen sluiten het project af met een presentatie van hun eigen een talentenbox waarin ze kort weergeven wie ze zijn, wat hun talenten zijn, wat ze willen worden en hoe ze daar willen/kunnen komen.
Uitbreiding lespakket
Om het project inhoudelijk verder te professionaliseren is er gebruik gemaakt van een didacticus. Deze heeft de lessen bijgewoond en geanalyseerd. De aanbevelingen van de didacticus zijn in de tussentijdse evaluatie doorgevoerd. Hierbij zijn de tijdsduur van het project verlengd van “elke week” naar “om de week”, om zo ruimte te creëren voor verdieping en het zorgvuldig uitvoeren van de huiswerkopdrachten. Na de gastlessen is het project verder uitgediept met behulp van de leerkrachtgebonden activiteiten.
Ook zijn er zijn live-chats met enkele beroepsbeoefenaars, zoals bijvoorbeeld advocaten van advocatenkantoor Kilic en piloten van de Oxford Aviation Academy geïntroduceerd. Hierin konden leerlingen ten tijde van het lesprogramma chatten met professionals.
Uitslag Enquête
Doelstelling van de lessenreeks was een positieve invloed te hebben op weerbaarder gedrag van leerlingen ten aanzien van het realiseren van hun toekomstdroom. Om het effect van Project Paspoort te kunnen meten hebben wij een evaluatieformulier voor docenten ontwikkeld. Docenten vullen deze aan het einde van de 4e les van de Lessenreeks Toekomstdroom in de vorm van een vragenlijst in om de bevindingen objectief te pijlen (zie evaluaties).
Zowel in de klassikale gesprekken als in de evaluaties met docenten werd zeer positief gereageerd. Docenten geven aan dat:
• het project een positieve invloed heeft op het gedrag van de cursisten. Zo zijn leerlingen volgens vele docenten naar aanleiding van het project meer en bewuster bezig met hun schoolkeuze.
• het merendeel van de leerlingen naar aanleiding van het project meer bezig is met hun schoolkeuze. Activiteiten als het praten over toekomstdromen, het lezen van boeken hierover of het opzoeken van informatie op internet, duiden op dergelijk gedrag.
• het project bijdraagt aan een positiever gedrag van leerlingen ten aanzien van het bewustwordingsproces en het werken aan toekomstmogelijkheden.
• dat deze lessen hen meer inzicht gaven in de meervoudige talenten van hun leerlingen.
Hieronder zijn de hoofdzakelijke bevindingen schematisch weergegeven.
3.6
TWEENSTALENT (les 5)
Het 10-jarig jubileum heeft een podium gekregen tijden de talentenbeurs TweensTalent. Dit evenement is inmiddels een geborgd geborgd onderdeel van de leerlijn “Paspoort naar je Toekomstdroom!” . Op deze dag blikten we terug op de mijlpalen van 10 jaar Project Paspoort. Oud-leerlingen (Alumni) werden als rolmodellen ingezet om het publiek te inspireren en ontvingen voor hun uitzonderlijke talent de TweensAward, . zoals Abdelhak Nouri, profvoetballer bij jong oranje en Ajax, en Safwan Errachidi het ongverslagen rekentalent in 10 jaar Project Paspoort.
Op deze dag draaide alles om het experimenteren met de opgedane inzichten over talenten, vaardigheden en eigenschappen. Kinderen kwamen in aanraking met professionals, die hun passie voor het werk dat ze doen weten over te brengen. Op de evenementenvloer houd je samen met een advocaat een slotpleidooi in toga, sta je op de cover van een glossymagazine, hack je legaal een website met Ernst & Young of bouw je een boomhut met de Praxis. Naast de mogelijkheid om te ontdekken welk talent het beste bij je past, maakt TweensTalent ook inzichtelijk welke schoolroute het beste past bij jouw toptalent.
Talentenshow
Ten opzichte van vorig jaar is het project verdiept en uitgebreid met verschillende onderdelen. Zo is bijvoorbeeld de TalentAward erbij gekomen – een grootschalige talentenshow tijdens TweensTalent. Hierin nemen de meest getalenteerde leerlingen tijdens de talentenshow (in les 3 ) van de scholen het tegen elkaar op. Het wedstrijdelement en de erkenning van hun talent die daaruit voortkomt vormt een enorme boost voor hun zelfvertrouwen. Deze nieuwe toevoeging wordt als waardevol beschouwd door leerkrachten en ouders.
Bekendmaking team SuperTweens
De gastdocenten selecteren in samenspraak met leerkrachten 30 SuperTweens. Ze treden op als vertegenwoordiger optreden voor hun school en krijgen in een unieke rol krijgen tijdens de spectaculaire openingsact van het plenaire programma.
Repetities Supertweens
Tijdens de repetities werden de leerlingen gecoacht door professionals en begeleid door gemotiveerde leeftijdsgenoten. In vier weken tijd werden deze leerlingen klaargestoomd voor de grande finale op 01 april.
Tijdens de repetities werden de leerlingen gecoacht door professionals en begeleid door gemotiveerde leeftijdsgenoten. In vier weken tijd werden deze leerlingen klaargestoomd voor de grande finale op 01 april.
om als aanstormend talent op het podium te mogen schitteren. We begonnen met een kick-off waar je de andere deelnemers van andere scholen en de choreograaf en componist leert kennen. Samen met de coaches werkten de leerlingen naar een try-out toe. Met de feedback die deze middag werd gegeven gingen de leerlingen weer aan de slag met muziek, dans, theater en kunst om het publiek te kunnen verrassen met een wervelende openingsact.
Check-In
Ontvangen worden door een echte stewardess. Inchecken bij de balie met je eigen paspoort (handboek) waarin staat wat je top 3 talenten zijn. Vervolgens stroom je door naar een thema-eiland op basis van je top 3 talenten en kan je experimenteren en ontdekken welke leermogelijkheden bij jou passen.
Talentenvloer
Meer dan 50 bedrijven en 10 VO scholen hebben zich gepresenteerden zich aan de deelnemers, die met hun activiteiten nauw aansluiten bij eeéén of meerdere talenten.
Wij bieden hen de ruimte om zich te presenteren op het evenement. In 3 rondes nemen de kinderen deel aan workshops van de voorgeselecteerde talenten-eilanden. In ronde 4 zijn de kinderen vrij een workshop bij te wonen naar keuze bij te wonen.
Per beroep worden de talenten aangegeven die hiervoor belangrijk zijn. Deze talenten worden weer doorvertaald naar (buitenschoolse) activiteiten op het terrein gebied van sport, kunst en cultuur die in de buurt/wijk van de kinderen plaats vinden. De kinderen ontvangen een overzicht van de instellingen (aanbieders) die hen verder kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van hun talenten. De kinderen die bijvoorbeeld hun talenten vinden op het terrein van talen moeten de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld lid te worden van het kinderpersbureau.
Elk talenteneiland kent een competitief element en biedt een podium voor het vieren van talent. Samen met een didacticus en de participerende bedrijven werd gezocht naar een innovatieve manier om de kinderen interactief te bereiken en te introduceren in eigenschappen en vaardigheden van specifieke beroepen.
Oriëntatie Bedrijven en VO-scholen
In de workshops doen de kinderen ervaringen op waarop ze reflecteren met begeleiders en rolmodellen: Wat heb je ontdekt? eEn hoe verhoudt dat zich tot je eigen talentprofiel? Door de combinatie van realistische simulatie (Action learning )
met entertainment, worden kinderen spelenderwijs uitgedaagd.
Amsterdam heeft meer dan zeventig scholen voor voortgezet onderwijs. Tijdens de talentenbeurs maken leerlingen kennis met VO-scholen op hun favoriete talenteneiland. Bijna geen school biedt enkel een regulier programma;: vaak zitten er culturele en sportieve extra’s bij. Onder begeleiding van Talentcaptains beantwoorden de kinderen vragen als “Welke school heb ik nodig voor dit beroep” en “Welke school voldoet aan mijn profiel?”
Doorverwijzen naschoolse activiteiten
We zetten allerlei middelen in om de kinderen te stimuleren hun talenten te benoemen en verder te ontwikkelen door hen te verwijzen naar onze samenwerkingspartners in de regio, zoals de Politiekids, JeugdtheJAterschool, UvA SciencePark of als jeugdvrijwilliger bij de Brandweer.
De kinderen ontvangen een overzicht van de instellingen (aanbieders) die huen verder kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van hun talenten. De kinderen die bijvoorbeeld hun talenten vinden op het terrein van talen zijn doorverwezen naar de literatuurprijs wedstrijd van stichting El Hizjra, van de OBA en het kinderpersbureau.
Openingsact plenair programma “SuperTweens”
Na wekenlange repetities is het moment aangebroken dat ze het publiek verrassen met een wervelende openingsact in het kader van het 10-jarig jubileum.
Tijdens de spectaculaire opening van het plenaire programma komen verschillende talenten aan bod waarbij de ze gezamenlijk hun -‘culturele talenten’ als dans, muziek, beeldkunst en theater- laten zien.
TalentAwards
Een belangrijk onderdeel van TweensTalent is het plenaire gedeelte ‘De TalentAwards’, waarin kinderen van verschillende scholen samen komen om hun talent te vieren. De Awards worden uitgereikt door prominenten. Met het uitreiken van de TweensAwards genereren we positieve aandacht voor individuele successen en willen we de ontwikkeling van de winnaars stimuleren en versterken.
Daarnaast inspireren zij leeftijdsgenoten om te excelleren in hun talent en een boost aan hun zelfvertrouwen en motivatie te creëren. De TweensAwards is onderdeel van TweensTalent en wordt mede mogelijk gemaakt door de partners: UvA Science Park, Stichting El Hizjra, Wellant College, en de Openbare Bibliotheek Amsterdam en opleidingsinstituut de Baak.
PROJECTEN BEREIK
Project Paspoort naar je Toekomstdroom is het afgelopen jaar op grote schaal uitgevoerd in Amsterdam. In totaal hebben 60 groepen van 45 scholen deelgenomen aan ons jaarprogramma.
Bereik
Figuur 6 1 Bereik
Aantal groepen Ouderavond Toekomstdroon Tweenstalent
Basisscholen
Osdorp
St. Lukas 2 x X x
Odyssee 2 x X x
St. Paulus 1 x X x
Bovenland 2 x X x
Kraemer 1 x X x
Ichthus 1 x X x
De Driesprong 1 x X x
De Horizon 4 x X x
De Punt 3 x X x
Basisscholen Slotervaart
L. Bouwmeester 2 x X x
Pro Rege 2 x X x
Huizinga 1 x X x
Einstein 1 x X x
Fiep Westendorp 2 x X x
De Toekomst 2 x X x
Basisscholen Geuzenveld
Noordmansschool 1 x X x
Goeman Borgesius 2 x X x
Slootermeer 2 x X x
Timotheusschool 2 x X x
Burgemeeste De Vlugt 2 x X x
PJ. Troelstra 4 x X x
Basisscholen Zuid-Oost
Samenspel 2 x X
Het gein 2 x X
Brink 2 x X
Polsstok 2 x X
Crescendo 3 x X
Knotwilg 1 x X
Blauwelijn 1 x X
Holendrechtschool 1 x X
Bijlmerhorst 1 x X
Onze wereld 1 x X
Morgenster 1 x X
Nellestein 2 x X
Basisscholen Noord
De Klimop 1 x X
Rosa 1 x X
Oranje-Nassau 1 x X
De IJsbreker 1 x X
De Vijfsterren 3 x X x
As Siddieq 1 x X
EVALUATIE
Om het effect van Project Paspoort te kunnen meten hebben wij een evaluatieformulier ontwikkeld voor docenten ontwikkeld.
Zowel in de klassikale gesprekken als in de evaluaties met docenten wordt werd zeer positief gereageerd. Docenten geven aan dat het project een positieve invloed heeft op het gedrag van de leerlingen. Zo is het meerendeel van de leerlingen volgens de docenten naar aanleiding van het project meer bezig met hun schoolkeuze. Tevens zijn zij van mening dat het project bijdraagt aan een positiever gedrag van leerlingen ten aanzien van het bewustwordingsproces en het werken aan toekomstmogelijkheden. Hieronder zijn de meest hoofdzakelijke bevindingen schematisch weergegeven.
3.7 WEBSITE
Het aAfgelopen jaar is gestart met de ontwikkeling van een nieuwe website. Dit moest vooral dezelfde uitstraling hebben als het paspoortboekje. ieDe website dient net zoals het project, motiverend, leerzaam en inspirerend te worden. Wat vind je leuk om te doen? En waar ben je heel goed in?
Als eindproduct beogen wij een volledig functionele website waarbij onze doelgroep spelenderwijs wordt gestimuleerd om na te denken over hun toekomst en hun beroep. In de website staat individualiteit centraal; iedereen heeft talenten in verschillende categorieën. Het project laat de kinderen nadenken over hoe ze hun eigen talenten kunnen benutten in hun toekomstige beroep.
PREVIEW NIEUWE WEBSITE PROJECT PASPOORT
4 VOORUITBLIK 2015/21
Project Paspoort werkt aan de strategie voor de komende 5 jaar. Een korte samenvatting van de inhoudelijke ambities, die inmiddels met het bestuur besproken zijn:
4.1 BEREIK
De landelijke uitrol van Project Paspoort start in de grote steden. Naast een groei van het bereik naar ¾ van de basisscholen in Amsterdam wordt volgend jaar een pilot gestart in Den Haag.
4.2 STRATEGIE
Wij blijven doorzetten op het doorontwikkelen van initiatieven die op langere termijn zowel ondersteuning als aanvulling bieden aan het bestaande onderwijsprogramma. Voorbeelden hiervan zijn de talentenbeurs Tweenstalent, de Tweensmusical en Baas over je eigen Toekomst in het VO.
Wij realiseren hierbij een businessmodel waarbij het bedrijfsleven 25% meefinanciert naast de inkomsten van scholen, fondsen en overheden. Bedrijven en scholen sponsoren de ruimte waarin ze zich tevens presenteren op de evenementenvloer.
In de onderstaande punten komt aan bod wat er in de loop der jaren gewenst c.q. nodig is in de organisatie op het gebied van de organisatiestructuur, HR, business model, communicatie, en backoffice ondersteuning, om de continuïteit van dit project te waarborgen:
Duurzamere relaties en erkenning als onderdeel van het curriculum scholen
We willen de groei samen met onze partners aangaanbereiken. Dit houdt in dat we intentieverklaringen aangaan over het meerjarenbeleid met onze bestaande partners (scholen, bedrijven, kennispartners, overheden).
Erkenningstraject – routekaart maatschappelijke meerwaarde
Stichting Kinderpostzegels Nederland heeft Project Paspoort in 2013/2014 al financieel ondersteund door het dekken van de kosten van het voortraject van het herkenningstraject. Er is toen een visuele weergave gemaakt van de route naar maatschappelijke meerwaarde van het project. Project Paspoort wil in het nieuwe schooljaar hierop doorpakken en de korte en lange termijn resultaten en effecten inzichtelijk maken.
Inzetten op data-analyse
Met de mogelijkheden om data te verzamelen door middel van de Tweensapplicatie wordt inzicht verkregen in talentprofielen en schoolvoorkeuren voor kinderen en hun ouders. Deze kan tevens dienen als barometer voor VO-scholen ter advies voor hun capaciteit- en wervingsstrategieën.
Naar onafhankelijkheid van gemeente en fondsen.
Met ingang van 19 maart 2015 is het onderwijsbeleid gecentraliseerd. Als gevolg hiervan is de bevoegdheid over onderwijsvoorzieningen overgedragen aan de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO), waaronder de voorziening ouderbetrokkenheid en alle andere talentontwikkelingsactiviteiten die onder schooltijd worden gegeven. Ook wordt schoolbegeleiding en schoolmaatschappelijk werk overgedragen met ingang van 2015 overgedragen aan de centrale stad. Deze subsidies kunnen niet meer bij het stadsdeel worden aangevraagd. Het stadsdeel heeft nog wel bevoegdheid over de subsidies voor brede talentontwikkeling buiten schooltijd en brede schoolcoördinatie.
Met de groei van Stichting Paspoort naar je Toekomstdroom en de uitbreiding naar nieuwe stadsdelen werd het werkgebied van de projectmedewerker en projectleider in 2013/2014 wederom groter. In het voorjaar is een stagiair aan de slag gegaan, die ondersteuning bood bij de toenemende werkzaamheden. Desalniettemin werd het maken van keuzes in communicatieactiviteiten steeds noodzakelijker op weg naar positionering en meer zichtbaarheid.
Bijlage I
Methodiek Meervoudige Intelligentie
TweensTalent speelt met acht talenteilanden in op de theorie van Howard Gardner , die acht intelligenties onderscheidt (door sommige ook wel talenten genoemd). Iedereen beschikt over alle acht de talenten, alleen zijn enkelen vaak meer ontwikkeld. Deze sterk ontwikkelde intelligenties bepalen de manier waarop men leert, ze bepalen de voorkeur voor bepaalde activiteiten. Scoort iemand laag op een IQ-test dan betekent dit dus niet dat hij of zij een lage intelligentie heeft. Het betekent in ieder geval dat iemand minder goed is op verbaal, logisch en ruimtelijk gebied. Deze manier van interpreteren geeft een breder perspectief op intelligentie. Een kind kan dus niet op één, maar op verschillende manieren intelligent zijn. In tegenstelling tot bij de IQ-test gaat het er bij meervoudige intelligentie om op welke specifieke manieren het kind slim is. Het ene kind kan bijvoorbeeld ‘woordslim’ zijn, terwijl het andere kind ‘rekenslim’ of juist ‘mensslim’ is. Het nut van dit onderscheid is dat TweensTalent kinderen niet alleen op (cognitief) niveau uitdaagt, maar ook op het aanwezige of juist nog minder ontwikkelde talent.
Bijlage II
Ppers
Het nieuwe project TweensTtalent zorgde voor landelijke, regionale en lokale media-aandacht. Voorbeelden hiervan zijn het nieuwsitem in het NOS Jeugdjournaal, de reportage van AT5, de artikelen in de Westerpost, de Echo en de radio-interviews van FunX. Ook besteedden onze partners regelmatig aandacht aan TweensTtalent via hun personeelsbladen en relatiemagazines. Onze achterban op Ffacebook en YyouTtube groeide het afgelopen jaar gestaag door.
Telegraaf.nl
Funx.nl
Lokale kranten Amsterdam Nieuw-West (links)
Bijzondere gast (foto rechts)
Bijzondere gast Stedman Graham (man van Oprah Winfrey) heeft een persoonlijke boodschap voor onze Tweens: Ben jij een leider of een volger?
(https://www.facebook.com/Tweenstalent/videos/447361565414325/)
Intranet Mediacollege
Twitter
Bijlage iii EXposure partners
De bovenstaande sheet werd meerdere malig malen in de grote zaal geprojecteerd tijdens het plenaire programma, in aanwezigheid van meer dan 1000 genodigden.